Jak ugotować brokuły? Szybko i smacznie

Jak ugotować brokuły? Szybko i smacznie Źródło: pixabay.com/jackmac34

Jak ugotować brokuły? Widząc idealnie ugotowane, soczyście zielone warzywa w czasopismach lub książkach kucharskich, wiele osób chce uzyskać taki efekt. Jakie zasady w gotowaniu brokułów należy zastosować?

Jak ugotować brokuły? Te bogate w składniki odżywcze warzywa nadają się wyśmienicie do zup kremów, a także by nadać świeżego powiewu naszym daniom obiadowym. Brokuły, zwane inaczej zielonymi kalafiorami to prawdziwa bomba witaminowa, którą koniecznie należy włączyć do tygodniowego jadłospisu.

Jak ugotować brokuły?

Cała proces dążący do ugotowania brokułu zaczyna się już w sklepie. Należy wybrać zdrowe, młode, świeże warzywo. Sprawdzamy, czy na jego łodydze nie ma zmian, zgnilizny, czy kopuła warzywa jest twarda. Dobry brokuł nie powinien posiadać pożółkłych liści i tak samo zżółkniętych różyczek. Samo gotowanie nie zajmuje dużo czasu, należy jedynie stosować się do kilku prostych sposobów.

Jak przyrządzić brokuły do obiadu?

Aby ugotować brokuły w wodzie i zachować ich piękny zielony kolor wystarczy działać według wypróbowanego przepisu. Jeszcze przed gotowaniem do miski wlewamy wodę i dodajemy łyżkę octu. Zapobiegnie to późniejszej utracie koloru przez ugotowane warzywo. Na koniec przepłukujemy.

W garnku należy zagotować około trzech litrów wody. Dosypujemy trzy łyżeczki soli i dwie łyżeczki cukru - dzięki temu brokuł pozostanie soczyście zielony. Można dodać odrobinę soku z cytryny. Do gotującej wody wrzucamy pocięty na różyczki brokuł.

Średnio brokuł powinien gotować się od siedmiu do dziesięciu minut. Twardość sprawdzamy nakłuwając gotujące się różyczki widelcem.

Jak ugotować brokuł na parze?

Aby ugotować brokuł na parze cały mechanizm wygląda podobnie - również dzielimy brokuła na różyczki, ale odkrawamy łodyżki. W garnku gotujemy również trzy litry wody, a na garnek stawiamy specjalny metalowy koszyczek lub nakładkę do gotowania na parze. Warzywo należy gotować pod pokrywką dziesięć minut.

Brokuł i wartości odżywcze

Brokuły mają szerokie spektrum działania. To wzorowe źródło potasu, żelaza, potasu i kwasu foliowego. Zawierają także dużo witaminy C. Brokuły są idealne na odchudzanie, a także stosowane przy diecie bazującej na indeksie glikemicznym. Dzięki temu nie powodują dużych skoków cukru we krwi, a błonnik w nich zawarty daje organizmowi dłuższe poczucie sytości.

Brokuły mają dobry wpływ na oczy - zawierają luteinę, która zabezpiecza oczy przez chorobami oczu związanymi z wiekiem. Dzięki wyżej wspomnianej witaminie C pobudzają wydzielanie kolagenu, który odpowiada za kondycję stawów i ścięgien. Ponadto mają działanie antynowotworowe.

Źródło: Poradnik Zdrowie

Następny artykuł