UDOSTĘPNIJ
źródło: flrickr.com, wikimedia.org/Paul Joseph

Polski rynek piwa święci triumfy. Coraz częściej bowiem polskie piwa trafiają na stoły za granicą. Eksport tego trunku wzrósł ponad czterokrotnie od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W 2015 roku za granicę trafiło 8% krajowej produkcji.

Dwa wielkie koncerny piwowarskie, które prosperują na terenie naszego kraju – Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska w zeszłym roku znacznie zwiększyły eksport swoich produktów za granicę. Zwłaszcza Żywiec ma być z tego powodu zadowolony, gdyż już prawie co drugi litr uwarzonego piwa wyjeżdża z Polski.

Jednak nie tylko te dwa koncerny mogą mówić o sukcesie. Cały piwny rynek naszego kraju może mówić o wzroście sprzedaży poza granicami Polski. W sumie w zeszłym roku branża piwna na eksporcie zarobiła 170,6 mln euro, co jest wynikiem prawie o 20% lepszym od 2014 roku.

Według dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie”, Danuty Gut, jest kilka powodów, które wyjaśniają taki wzrost eksportu polskiego piwa. Jednym z nich jest emigracja. Polacy po prostu lubią wypić znane z ojczyzny trunki i chętniej kupują je będąc poza domem. Tyczy się to także Polonii, która od pokoleń już zamieszkuje Amerykę.

 – Ulubione napoje wędrują za rodakami opuszczającymi nasz kraj w poszukiwaniu pracy. Do wzrostu eksportu piwa przyczynia się też stara emigracja – mówi Gut.

Innym powodem wzrostu eksportu jest fakt, że właściciele dużych polskich browarów to zwłaszcza Holendrzy. Dlatego też ten kraj jest największym odbiorcą polskiego piwa – prawie 42 mln euro było warte piwo wyeksportowane w 2015 roku do Holandii. Na drugim miejscu są Niemcy, do których trafiło złocistego trunku za 21 mln euro.

Co więcej, jak ocenia Danuta Gut, eksport jest wręcz koniecznością dla polskich piw. Dyrektor ZPPP podkreśla bowiem, że starzenie się społeczeństwa polskiego i spadek liczby ludności sprawią, że zmniejszą się przychody ze sprzedaży piwa w samej Polsce.

 – Trudno liczyć na wzrost krajowej konsumpcji w przyszłości w związku ze starzeniem się społeczeństwa i prognozowanym spadkiem ludności naszego kraju – ocenia dyrektor.

Warto dodać, że eksport polskiego piwa w 2015 roku zdetronizował eksport rodzimej wódki. Polska czysta, będąca dotąd hitem eksportowym, miała w 2015 roku „zaledwie” 163,2 mln euro ze sprzedaży na zagranicznych rynkach. Piwo pobiło ją więc o 7,4 mln euro. Sprzedaż wódki ze swoim wzrostem o 0,5% względem 2014 nijak się ma do tego, który osiągnęło piwo.

Polub fanpage jedynego bezstronnego portalu informacyjnego


źródło: dziennik.pl
pt

Wspomóż pracę Pikio.pl
Jesteśmy jedynym dużym portalem informacyjnym, który NIGDY nie pobierał publicznych pieniędzy.
Dziękujemy!
Wesprzyj nas

Zobacz również