UDOSTĘPNIJ

W związku z odbywającymi się niedługo wyborami na stanowisko Prezydenta RP każdy z nas przygotowany jest na coraz częstsze pokazywanie się w mediach Bronisława Komorowskiego, Andrzeja Dudy, Magdaleny Ogórek, Anny Grodzkiej, Pawła Kukiza czy Janusza Korwina Mikke i innych kandydatów na to stanowisko.

Jednak mimo trwającej już kampanii wyborczej to nie oni są najczęściej pojawiającymi się w telewizji politykami. Laur pierwszeństwa zdecydowanie przypada tu Panu premierowi i ministrowi gospodarki Januszowi Piechocińskiemu z PSL, którego od kilku dni możemy podziwiać w praktycznie każdym paśmie reklamowym o każdej porze dnia i nocy. Wiadomo włączasz TV – Piechociński, zmieniasz kanał – Piechociński, odbierasz email – Piechociński, włączasz radio Piechociński – lodówki już nie otwierasz.
Polityk PSL wystąpił w spocie reklamowym Ministerstwa Gospodarki, w którym zachwala między innymi wsparcie dla polskich eksporterów. Spot ten został przygotowany za publiczne pieniądze i reklamuje głównie PSL osobą Pana premiera Janusza Piechocińskiego, który czaruje nam oryginalnymi energicznymi ruchami rąk i strzelanymi jak z karabinu deklaracjami.
Skoro Ministerstwo Gospodarki tak bardzo chce zareklamować swoje aktywności (nie wiem czemu – chyba nie ma konkurencji), to dlaczego nie zrobi tego po pierwsze taniej – z zapytania ofertowego Ministerstwa Gospodarki wynika, że na samą emisję 30 sekundowego nagrania w okresie 1-14 grudnia 2014 roku chciało ono przeznaczyć 1,5 mln PLN (mamy luty, a spot nadal jest nadawany co najmniej kilkadziesiąt razy dziennie chyba w każdej liczącej się ogólnopolskiej stacji telewizyjnej), a po drugie z osobą, która nie jest twarzą partii politycznej?
Czy taki spot miałby mniejszą wartość merytoryczną, gdyby zawarte w nim informacje przedstawiał prezenter niezależny od żadnej partii? Oczywiście nie! Jednak w PSL normą stało się reklamowanie członków partii za pieniądze podatników lub pochodzące z funduszy UE. Wcześniej w podobnych spotach występował już minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki. 
Za jedyne 33 emisje spotu z Panem ministrem Markiem Sawickim Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zapłaciła około 500 000 PLN netto. Ile będzie nas kosztowało wyprodukowanie i emisja spotu z Januszem Piechocińskim?
Dziś złożyłem szczegółowe zapytanie w tej sprawie, którego treść zamieszczam poniżej:

Na podstawie Artykułu 191 i 195 uchwały Sejmu z dnia 30 lipca 1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej składam zapytanie poselskie do vice premiera i ministra gospodarki Pana Janusza Piechocińskiego.

Zapytanie w sprawie spotu reklamowego z udziałem vice premiera i ministra gospodarki Pana Janusza Piechocińskiego oraz m. in. doradcy marszałka województwa dolnośląskiego i przewodniczącego rady nadzorczej Solaris bus & Coach Pana Ryszarda Petru.

Szanowny Panie Ministrze,

W związku z emisją spotu reklamowego, w którym Pan minister występuje proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jaki był koszt wyprodukowania tego spotu i jaka firma go wyprodukowała?
  2. Czy ta firma wykonywała wcześniej usługi dla tego samego zleceniodawcy (Ministerstwa), jeżeli tak to co to były za usługi i jaki był ich koszt?
  3. Jaki jest koszt emisji tego spotu w poszczególnych stacjach TV i internecie?
  4. Czy firmę realizującą spot wybrano w wyniku przetargu/konkursu?
  5. Czy Ministerstwo Gospodarki rozważało udział innej osoby w spocie, aby nie być posądzonym o reklamowanie za publiczne pieniądze osoby będącej twarzą partii politycznej?
  6. Z jakich środków została opłacona produkcja oraz emisja spotu?
  7. Jakie kryteria lub inne czynniki spowodowały wybór Pana Janusza Piechocińskiego? 
  8. Czy odbył się casting do tej roli, jeśli tak to kiedy był ogłoszony i jakie kryteria mieli spełniać kandydaci lub kandydatki?

W związku z emisją spotu reklamowego, w którym Pan Ryszard Petru podkłada głos proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jaki był koszt wyprodukowania tego spotu i jaka firma go wyprodukowała?
  2. Czy ta firma wykonywała wcześniej usługi dla tego samego zleceniodawcy (Ministerstwa), jeżeli tak to co to były za usługi i jaki był ich koszt?
  3. Jaki jest koszt emisji tego spotu w poszczególnych stacjach TV i internecie?
  4. Czy firmę realizującą spot wybrano w wyniku przetargu/konkursu?
  5. Czy Ministerstwo Gospodarki rozważało udział innej osoby w spocie, aby nie być posądzonym o reklamowanie za publiczne pieniądze osoby zaangażowanej biznesowo?
  6. Jakie kryteria lub inne czynniki spowodowały wybór Pana Ryszarda Petru?
  7. Z jakich środków została opłacona produkcja oraz emisja spotu?
  8. Czy odbył się casting do tej roli, jeśli tak to kiedy był ogłoszony i jakie kryteria mieli spełniać kandydaci lub kandydatki?

Pytania ogólne dotyczące kampanii:

  1. Dlaczego Ministerstwo Gospodarki decyduje się na tak kosztowne reklamowanie swoich projektów? Czy nie lepiej byłoby te środki również przeznaczyć na realną pomoc przedsiębiorcom niż na działania stricto propagandowe?
  2. Na jakie inne środki promocji, poza emisją spotu, zdecydowało się Ministerstwo Gospodarki, aby zareklamować te programy pomocy dla przedsiębiorców? Proszę o przedstawienie kosztów.
  3. Co wchodzi w skład pakietu rozwiązań, o którym mówią: Pan Janusz Piechociński i Pan Ryszard Petru?
  4. W jakiej wysokości Ministerstwo Gospodarki planuje przeznaczyć środki na rozwiązania, o których jest mowa w spocie (z podziałem na aktywności i okresy)?
  5. Proszę o wyszczególnienie kwot dotyczących konkretnych działań i jakie są zakładane spodziewane efekty.
  6. Na jakie efekty liczy resort gospodarki po emisji tego spotu, poza promocją PSL i premiera Janusza Piechocińskiego oraz Pana Ryszarda Petru?
  7. Jaki jest cel informowania Polaków w spocie o tym, że do Polski zostaną zaproszeni dziennikarze z krajów azjatyckich i bałkańskich? (kto opracował scenariusz tych dwóch spotów i jakie cele stawiał zleceniodawca – kto był tym zleceniodawcą?)
  8. Jaki budżet w obecnym oraz przyszłych latach Pan Minister planuje przeznaczyć na misje przyjazdowe do Polski dla kontrahentów i dziennikarzy? Proszę o podanie terminów tych przyjazdów, liczby osób oraz listy firm i mediów, które przyjadą do Polski oraz jaki będzie koszt i plan pracy podczas tych przyjazdów.
  9. Jak często są emitowane spoty – proszę o dokładny media-plan i z czego wynikała tak duża częstotliwość emisji szczególnie w godzinach przed i wczesno popołudniowych – w czasie pracy przedsiębiorców?
  10. Czyją sytuację oprócz eksporterów żywności będzie jeszcze wspierało Ministerstwo Gospodarki oraz w jaki sposób?
  11. Jaką konkretnie pomoc i w jakim dokładnie zakresie mogą otrzymać przedsiębiorcy w punktach COIE oraz jakim procedurom podlegają zatrudnieni tam pracownicy?

Łączę wyrazy szacunku

     Armand Ryfiński 

     Poseł na Sejm RP

Wspomóż pracę Pikio.pl
Jesteśmy jedynym dużym portalem informacyjnym, który NIGDY nie pobierał publicznych pieniędzy.
Dziękujemy!
Wesprzyj nas

Zobacz również