Rząd potwierdził nowy podatek. Znamy szczegóły
Podatek od mediów zapowiedziany przez rząd pojawił się we wtorek po południu w wykazie prac legislacyjnych. Opłata ma objąć dostawców mediów, których dochody przekraczają wyznaczony próg. Państwo szuka sposobu na dofinansowanie NFZ.
Rząd poszukuje źródła finansowania rosnących wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia. Podatek od reklamy ma objąć zarówno portale internetowe, jak i tradycyjne media, a także kina oraz firmy oferujące zewnętrzne nośniki reklam.
Podatek od mediów został potwierdzony przez rząd
W przypadku reklamy internetowej opłata obejmie firmy, które globalnie osiągną przychód co najmniej 750 mln euro, a w przypadku działających tylko w Polsce co najmniej 5 mln euro. Wielu przedsiębiorców odczuje skutki zmian na własnej kieszeni.
Składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5 procent podstawy wymiaru składki, a podstawa wymiaru składki będzie wyliczania na podstawie liczby odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w kraju.
W przypadku „reklam konwencjonalnych” stawki podstawowe wyniosą w przypadku prasy 2 procent dla przychodów nieprzekraczających 30 mln zł i 6 procent w zakresie przychodów powyżej tej kwoty - po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki.
Media inne niż prasa będą musiały liczyć się ze stawką podstawową rzędu 7,5 procent od przychodów nieprzekraczających 50 mln zł i 10 proc. w zakresie przychodów przekraczających tę kwotę - po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki.
Stawka ma zostać zróżnicowana w zależności od reklamowanych produktów. Producenci towarów wywołujących skutki uboczne - np. gry hazardowe, słodzone napoje - będą zobowiązani do uiszczenia wyższej opłaty. Mniej zapłacą pozostałe media oraz wydawcy prasowi.
Połowę wpływów ze składek otrzyma Narodowy Fundusz Zdrowia. 35 procent kwoty zostanie z kolei przekazane na rzecz Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, a 15 procent otrzyma Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków.
- W związku z długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie, ustawodawca zaproponował, żeby Narodowy Fundusz Zdrowia, z którego finansowane są świadczenia opieki zdrowotnej, zasilić dodatkowymi wpływami, których źródło stanowić będą składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej - napisano w uzasadnieniu opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wpływy z podatku od reklamy mają przekroczyć 1 mld zł rocznie. Konto Narodowego Funduszu Zdrowia zostanie zasilone kwotą rzędu 700 mln zł. Rada Ministrów wyraża nadzieję, że projekt zostanie przyjęty w pierwszym kwartale 2021 roku.
Artykuły polecane przez redakcję Pikio:
- Youtuber z kolegą upchali w puszki WOŚP 20 tys. zł. „Jaja sobie robicie”, wszystko się nagrało
- Łukasz Szumowski nagle zniknął. Dziennikarze dotarli do b. ministra
- Porażające zdjęcie Dagmary Kaźmierskiej w sieci. Wiemy co się stało
Źródło: Money