Jak złożyć reklamację na Poczcie? Można dostać odszkodowanie

Autor Adrian Sobolewski - 4 Czerwca 2019

Reklamacja - Poczta Polska nie jest znana z najlepszej obsługi klienta. Jednak nawet w tej instytucji możliwe jest złożenie reklamacji i dostanie odszkodowania w przypadku niedostarczenia lub uszkodzenia paczki albo listu. W jaki sposób powinniśmy złożyć reklamację na poczcie?

Reklamacja - Poczta Polska przyjmuje reklamacje, ale zachęca do wyjaśniania wątpliwości dotyczących paczek i innych przesyłek innymi metodami. W jaki sposób złożyć reklamację w Poczcie Polskiej i jakie formalności będziemy musieli spełnić? Czas oczekiwania na odpowiedź jest zdecydowanie dłuższy niż w przypadku innych przewoźników! Podajemy dokładne informacje na temat każdego ze sposobów reklamacji - koniecznie przeczytajcie do końca!

Reklamacja - Poczta Polska

Proces reklamacyjny w Poczcie Polskiej nie jest regulowany przez statut firmy, tylko przez polskie prawo - a dokładniej przez Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie reklamacji usługi pocztowej z dnia 26 listopada 2013 roku. Do rozpoczęcia procesu reklamacyjnego nie jest nam wcale potrzebne wiele rzeczy - wystarczy nam potwierdzenie nadania przesyłki, jeżeli wysyłaliśmy przesyłkę poleconą, a w przypadku paczki - numer paczki lub inne dane dotyczące jej nadania.

Poczta zdeklasowana przez firmy kurierskie. Ile zarabiają pracownicy Poczty Polskiej?Czytaj dalej

Reklamacja na poczcie możliwa jest tylko w dwóch przypadkach - kiedy usługa nie zostanie wykonana albo gdy zostanie wykonana nienależycie. Niewykonanie usługi tłumaczy się samo przez się - następuje ono w momencie, gdy z winy Poczty Polskiej przesyłka nie zostanie doręczona do odbiorcy. Nienależyte wykonanie usługi następuje w trzech przypadkach: kiedy ma miejsce ubytek w zawartości przesyłki, gdy uszkodzona zostaje zawartość przesyłki oraz kiedy przesyłka zostaje zwrócona bez podania przyczyny zwrotu. 

Jeżeli mamy jakiekolwiek inne zażalenia dotyczące naszej usługi, powinniśmy zastanowić się nad złożeniem skargi na usługi Poczty Polskiej. Można ją złożyć zarówno w placówce, jak i wysłać faksem. Warto jednak najpierw skontaktować się z infolinią poczty - kierownictwo przekonuje, że większość skarg można rozwiązać za pomocą jednej rozmowy i są to małe nieporozumienia, które łatwo załatwić.

Poczta Polska - reklamacja. Jak ją złożyć, czy będzie odszkodowanie? Wzór jest dostępny

Reklamacja w Poczcie Polskiej jest dość prosta i można ją złożyć na wiele sposobów. Jeżeli wolimy zrobić to osobiście, możemy znaleźć formularz reklamacyjny na stronie Poczty Polskiej oraz w każdej placówce pocztowej. Należy go wypełnić drukowanymi literami i liczyć się z tym, że będzie on rozpatrywany dość długo - fizyczne wnioski przechodzą trochę inną drogę niż wnioski internetowe, a na rozpatrzenie każdego z nich Poczta Polska ma aż trzy miesiące!

Jeśli jednak nie zależy nam na tym, aby koniecznie osobiście wysłać formularz reklamacyjny, możemy go także bez problemu wypełnić i wysłać w internecie - dla wielu osób jest to na pewno dogodniejsza i szybsza droga, przecież dzięki temu nie musimy się fatygować do placówki Poczty Polskiej i czekać w kolejce na przyjęcie do okienka. Formularz reklamacyjny online jest także dostępny na stornie Poczty i tam można go wypełnić. Składa się on z czterech części, w których będziemy musieli podać kolejno:

  1. Powód zgłoszenia
  2. Dane zgłoszenia i zgłaszającego
  3. Informacje dodatkowe
  4. Załączniki

W informacjach dodatkowych będziemy musieli podać między innymi wartość przesyłki, która została zagubiona lub uszkodzona. Nie warto tutaj oszukiwać i zawyżać wartości przesyłki - będziemy musieli ukazać potwierdzenie jej wartości w postaci paragonu lub faktury VAT, więc taka zagrywka może tylko wpłynąć na naszą niekorzyść. Na koniec pozostanie nam tylko potwierdzenie prawdziwości danych podanych w formularzu i wysłanie go w drogę po internecie. Od tego czasu możemy tylko oczekiwać na odpowiedź poczty. W tym przypadku również firma rezerwuje sobie 3 miesiące na odpowiedź, ale w praktyce powinna ona nadejść szybciej niż na formularz złożony fizycznie w placówce.

Poczta Polska i w tym przypadku rekomenduje, abyśmy najpierw skontaktowali się z infolinią i postarali się wyjaśnić zaistniałe problemy. Może nasza zagubiona paczka tak naprawdę leży gdzieś w magazynie i grzecznie na nas czeka? Wszystko jest możliwe. Jeśli interesuje was jak przebiega proces reklamacyjny u innego przewoźnika, możecie przeczytać o tym TUTAJ.

KONIECZNIE ZOBACZ TAKŻE NA PIKIO.PL:

  1. Top 10 najciekawszych AMA na wykop.pl w 2018 roku
  2. Dramatyczne wydarzenia, pół kraju pod wodą. Tak 22 lata temu wyglądała Polska
  3. Co jest konieczne do reklamacji obuwia? Jeśli zostanie odrzucona, jest jeszcze sposób
  4. Wózki dziecięce polskich gwiazd są droższe niż samochód. Ile kosztują rekordowe?
  5. Jak dzisiaj brzmi klauzula o danych osobowych w CV? Zmieniła się po wprowadzeniu RODO

Następny artykułNie przegap najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na: Google News