Jak zachować work-life balance? Praktyczne wskazówki!
Polacy należą do jednego z najbardziej zapracowanych narodów na świecie. Z analizy przeprowadzonej przez Preply na podstawie danych Eurostatu wynika, że przeciętnie spędzamy w firmie ponad 40h tygodniowo, co plasuje nas w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem liczby przepracowanych godzin. Dłużej od nas pracują tylko Grecy. W obliczu tak intensywnego trybu życia coraz więcej mówi się o potrzebie zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym. Jak więc skutecznie pogodzić życie zawodowe z prywatnym?
Czym jest work-life balance?
Pracoholizm jest niestety powszechnie występującym zjawiskiem. Pracujemy dużo, zostajemy po godzinach, a często też przynosimy pracę z firmy do domu. W rezultacie granice między życiem zawodowym a prywatnym się zacierają. Wiele ludzi jest tak pochłoniętych swoją pracą, że nie znajduje czasu dla rodziny, na sen i odpoczynek. Wolimy zrezygnować z kontynuacji swoich dotychczasowych relacji, zaniedbać inne przyjemności i zainteresowania – wszystko po to, by pracować więcej i dłużej.
Dyrektywa work-life balance ma pomóc pracownikom zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Idea ta zakłada, że w życiu człowieka powinno być miejsce zarówno na rozwój zawodowy, jak i na spędzanie czasu z rodziną, przyjaciółmi i pasje. Firmy, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku pracy, powinny przestrzegać warunków dyrektywy work-life balance. Niesie to ze sobą wiele korzyści zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla ich pracowników.
Dlaczego work-life balance jest taki ważny?
Osiągnięcie work-life balance jest kluczowe dla naszego zdrowia psychicznego, fizycznego oraz satysfakcji z życia. Gdy granica między sprawami osobistymi a obowiązkami zawodowymi się zaciera, zaczynamy odczuwać narastający stres, zmęczenie oraz problemy z utrzymaniem motywacji. Osoby żyjące pod ciągłą presją rywalizacji i pogoni za sukcesem mają trudności z pamięcią i koncentracją, są chaotyczne w wykonywaniu pracy. Czują się też coraz bardziej wyczerpane fizycznie, co bezpośrednio przekłada się na niższą jakość życia.
Od kiedy home office stał się znaczącym trendem w świecie biznesu, niektórzy zaczynają mieć problem z wyraźnym oddzieleniem życia prywatnego od pracy. Coraz więcej ludzi wpada też w pułapkę „im więcej pracuję, tym więcej zarobię”. Nieustanne dążenie do wyższych zarobków kosztem czasu wolnego prowadzi do wypalenia zawodowego i obniżenia jakości życia.
Jak zadbać o swój work-life balance?
Znalezienie zdrowej równowagi pomiędzy karierą a życiem osobistym jest nie lada wyzwaniem, szczególnie gdy prywatny komputer stał się również narzędziem pracy. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie konkretnych strategii, które pomocą rozgraniczyć czas na obowiązki zawodowe i na relaks.
Po pierwsze, warto ustalić klarowne godziny pracy i trzymać się ich najbardziej jak to możliwe. W przypadku pracy zdalnej dobrze jest wyznaczyć konkretne miejsce do pracy, aby oddzielić je od strefy wypoczynku w domu. Kolejnym krokiem jest nauka asertywności oraz odmawiania szefowi i współpracownikom nadgodzin, a także delegowanie zadań, kiedy to możliwe. Dzięki temu można zminimalizować stres i poprawić produktywność. I wreszcie, warto poszukać pracodawcy, który dba o dobre warunki pracy i oferuje wsparcie w utrzymaniu work-life balance. Przy poszukiwaniu zatrudnienia warto skorzystać z platform, takich jak GoWork, gdzie można znaleźć opinie na temat firm od ich byłych i obecnych pracowników.