Materiał zewnętrzny
Materiał zewnętrzny
Redaktor - 4 Lutego 2021

Czy WhatsApp jest bezpieczny? Nowa polityka prywatności WhatsApp

Pomimo utrzymania systemu szyfrowania danych aplikacja otrzyma więcej informacji o użytkownikach. Czy nowa aktualizacja polityki dotyczącej danych WhatsApp, która ma wejść życie w maju 2021, to zagrożenie dla prywatności użytkowników? Czy WhatsApp jest bezpieczny?

Zmiany również dla polskich użytkowników?

Aplikacja WhatsApp, którą Facebook kupił w 2014 roku za ponad 20 000 milionów dolarów prosi teraz swoich użytkowników o akceptację nowych warunków, co wywołało burzliwą debatę w Internecie. Dane publikowane i udostępniane na Facebooku są oficjalnie już częścią Big Data, do której twórcy mają dostęp, aby poprawić user experience, a najnowsze zmiany mają zostaną wprowadzone również w odniesieniu do WhatsAppa.

Nowe zapisy dotyczące prywatności ogłoszone w styczniu 2021 r. nie dotyczą jednak obszaru Unii Europejskiej, gdzie usługi dostarcza firma WhatsApp Ireland Limited, w odróżnieniu od WhatsApp LLC, który obejmuje kraje pozaeuropejskie. Wynika to z obowiązującego w Europie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RGPD), ustanawiającego najbardziej restrykcyjne przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych na świecie.

Zatem, czy WhatsApp jest bezpieczny dla użytkowników w Polsce? Wersja WhatsApp przeznaczona do użytku osobistego wciąż nie będzie miała dostępu do treści wiadomości, ponieważ są one szyfrowane. Aplikacja posiada jednak dostęp do lokalizacji, informacji o marce telefonu komórkowego, czasie połączenia i kontaktów. WhatsApp podkreślił jednak, że rejestr kontaktów nie będzie przechowywany i że Facebook nie uzyska dostępu do wiadomości osobistych ani treści połączeń głosowych.

Intensywna debata oraz ostry sprzeciw użytkowników w Internecie doprowadziły do przesunięcia terminu wprowadzenia planowanych zmian – z 8 lutego na 15 maja bieżącego roku. Firma zyskała w ten sposób czas na rozwianie wątpliwości internautów. Mimo to zauważalny jest wzrost zainteresowania innymi komunikatorami w ostatnim czasie, jak na przykład Signal, uznawany obecnie za jeden z najbezpieczniejszych komunikatorów.

Jak chronić prywatność podczas korzystania z komunikatorów?

Media społecznościowe i komunikatory to z największych zagrożeń dla prywatności w Internecie. Na podstawie danych osobowych, które użytkownicy sami wprowadzają do aplikacji, twórcy widzą imię i nazwisko, adresy e-mail, daty urodzenia, miejsce zamieszkania, aktualne miejsce pobytu, i wiele więcej, a następnie, w oparciu o te dane, analizują rynek i dostosowują swoje usługi, wybierają reklamy itp.

Szczególnie cenną informacją jest lokalizacja użytkownika, która w połączeniu z innymi informacjami pozwala na uzyskanie szczegółowego profilu danej osoby. Dlatego w przypadku gdy nie da się uniknąć udostępnienia położenia podczas korzystania z aplikacji tak ważne jest używanie usługi VPN, która pozwala zamaskować prawdziwy adres IP urządzenia. Warto również aktywować opcję uwierzytelniania dwuskładnikowego, czyli konieczność podwójnej weryfikacji w procesie logowania, co stanowi dodatkową warstwę bezpieczeństwa użytkownika.

Część portali udostępnia powyższe informacje stronom trzecim i to w oparciu o dobrowolną zgodę użytkownika, którą zaakceptował jednym kliknięciem, najczęściej bez czytania. Niektóre aplikacje działają w oparciu o specjalne algorytmy, które bazują user experience już od momentu pierwszego logowania. Nawet personalizacja ustawień nie zawsze wystarczy – posty mogą być współdzielone przez inne osoby i nawet wpisy w zamkniętych grupach na Facebooku nie są całkowicie prywatne.

Zmiany w polityce prywatności WhatsApp dla klientów biznesowych

Nowa polityka prywatności WhatsApp przewiduje jednak więcej zmian dla klientów korporacyjnych. Firma będzie mogła uzyskać dostęp do niektórych wiadomości biznesowych (tych wysyłanych pomiędzy kontami korporacyjnymi), monitorować trendy konsumenckie i uzyska możliwość generowania reklam, a następnie wykorzystać te informacje do własnych celów marketingowych.

Aktywność zakupowa dokonywana poprzez zakładkę Marketplace na Facebooku może zostać wykorzystana do spersonalizowania obsługi reklam. Opcje te są jednak opcjonalne, a użytkownicy, którzy je wybiorą, zostaną poinformowani w aplikacji, w jaki sposób i w jakim zakresie ich dane będą udostępnione Facebookowi. Możliwość udostępniania przez WhatsApp niektórych danych Facebookowi, było już wprowadzone w poprzedniej wersji Polityki prywatności z 24 kwietnia 2018 r., Ustanowionej kilka miesięcy przed wejściem w życie rozporządzenia RGPD.

Tekst zewnętrzny

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News