Co ile jest pełnia? Data i kalendarz

Co ile jest pełnia? Data i kalendarz Źródło: Pixabay/rkarkowski

Co ile jest pełnia? Jest to bardzo dobrze znane zjawisko, jednak nie każdy wie, w jakim odstępie czasu można je zaobserwować. Znane są nawet konkretne daty.

Co ile jest pełnia? To pytanie dotyczy oczywiście księżyca. Jedyny naturalny satelita ziemi od wieków wzbudzał zainteresowanie ludzi. W dawnych czasach oddawano mu nawet boską cześć. Nie jest też tajemnicą, że ludzie szybko nauczyli się obserwować fazy księżyca i według nich mierzyć upływ czasu. 

To właśnie księżycowi zawdzięczamy najpopularniejszą jednostkę miary czasu: miesiąc. W języku staropolskim tak właśnie określano księżyc. Fazy księżyca trwają od 28 do 31 dni. Według tych obliczeń, kolejne pełnie księżyc dzieli od siebie odstęp 29,5 dnia. Księżyc w pełni trwa około trzech dni, po których przechodzi w ostatnią kwadrę i zaczyna przypominać literę "C".

Co ile jest pełnia w 2019? Znamy dokładne daty

Możliwe jest precyzyjne obliczenie dat kolejnych pełni księżyca. To piękne zjawisko będzie można zaobserwować na niebie jeszcze wiele razy w ciągu tego roku. Będzie ono widoczne w dniach: 19 kwietnia, 18 maja, 17 czerwca, 16 lipca, 15 sierpnia, 14 września, 13 października, 12 listopada i 12 grudnia. 

Ten precyzyjny kalendarz pomoże zaobserwować to piękne zjawisko. Okazuje się, że dla niektórych zbliżając się pełnia księżyca nie jest dobrą informacją. Ma ona wpływ na bardzo ważną sferę życia człowieka.

W trakcie pełni księżyca źle śpimy. Naukowcy potwierdzają

Z pełnią księżyca wiąże się wiele ludowych wierzeń. W tradycji pojawiały się informacje, że podczas pełni rany goją się trudniej, wolniej rosną grzyby, a ludzie są bardziej skłonni do agresywnych zachowań. Mimo że wierzenia te nie znajdują potwierdzenia w nauce, nie da się ukryć, że człowiek już bardzo dawno temu zaobserwował negatywny wpływ pełni księżyca na ludzki organizm.

Naukowcy potwierdzają, że pełnia księżyca ma wpływ na jakość snu. W czasie trwania tego zjawiska obniża się poziom melatoniny w organizmie człowieka. Powoduje to trudności z zasypianiem i skrócenie najważniejszej fazy snu REM, podczas której ludzki organizm najlepiej się regeneruje.

 

Następny artykuł