Jak wygląda praca z dziećmi autystycznymi? Wychowawczyni opowiada o sekretach swojej pracy
Nie da się ukryć, że autyzm dziecięcy jest coraz częściej spotykanym zaburzeniem, które wciąż dla wielu osób jest niezrozumiałe. W związku z tym warto pochylić się nad tym zagadnieniem i przeanalizować je krok po kroku. Swoimi doświadczeniami postanowiła podzielić się wychowawczyni pracująca z dziećmi, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia spektrum autyzmu. Czym jest autyzm dziecięcy?
Na samym początku warto się zastanowić, jaka jest świadomość społeczeństwa dotycząca autyzmu dziecięcego. Okazuje się, że zdaniem wychowawczyni pracującej na co dzień z dziećmi, które muszą zmagać się z takimi przeciwnościami, sytuacja nie wygląda najlepiej. Jednak stopniowo się ona poprawia.
Jak wygląda świadomość społeczna, jeżeli chodzi o autyzm?
- Świadomość społeczna dotycząca autyzmu jest niska, ale myślę, że aktualnie ona wzrasta. Coraz więcej się mówi o zaburzeniach wchodzących w spektrum autyzmu. Jest duży dostęp do informacji na ten temat: książki, nie tylko naukowe, ale także literatura pisana przez ludzi dotkniętych tym zaburzeniem. Często popełnianym błędem jest określanie autyzmu mianem choroby, a tak nie jest. Autyzmu się nie leczy, ponieważ jest to zaburzenie - powiedziała Patrycja Przybylińska pracująca z dziećmi z zaburzeniami spektrum autyzmu. Jednak czym jest sam autyzm dziecięcy?
- Autyzm dziecięcy to rodzaj całościowego zaburzenia rozwoju, który charakteryzuje się zaburzoną umiejętnością komunikowania się, tworzenia relacji z innymi ludźmi, wchodzenia w interakcje społeczne, wyrażania emocji, uczenia się oraz charakteryzujący się ograniczonym repertuarem aktywności i różnorodnym schematem zachowań. Warto zaznaczyć, że w zakres autystycznego spektrum oprócz autyzmu dziecięcego, wchodzą również inne zaburzenia takie jak: zespół Aspergera, zespół Retta i dziecięce zaburzenia dezintegracyjne, autyzm atypowy. Jeśli chodzi o przyczynę autyzmu, to nie ma oficjalnie naukowo potwierdzonej przyczyny - wyjaśniła Patrycja Przybylińska.
DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD GALERIĄ
Praca z dziećmi z zaburzeniami spektrum autyzmu
Bez wątpienia tego typu zajęcie dla wielu osób może być owiane tajemnicą. Jedno jest jednak pewne, nie należy ono do najłatwiejszych. Nasza rozmówczyni zdecydowała się na przybliżenie tajników swojej pracy. Dzięki temu możemy dowiedzieć się z pierwszej ręki, jak ważna i odpowiedzialna jest praca z dziećmi, które mają zdiagnozowany autyzm.
- Każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Jeśli chodzi o sprawy edukacyjne to materiały są przystosowane do każdego dziecka, tak aby mogło w jak najbardziej przystępny sposób przyswajać wiedzę. Dzieciom na zajęciach towarzyszy także terapeuta cień, który wspomaga je podczas wykonywania zadań, które sprawiają trudności. Dzieci z autyzmem lubią czuć się bezpiecznie i żyć w świecie, który jest przewidywalny, dlatego w ciągu dnia korzystamy z planu, który obrazuje następujące po sobie aktywności - wyjaśniła Patrycja Przybylińska. Wychowawczyni nadmieniła również, jakie metody są wykorzystywane w jej pracy.
- Podczas dnia w przedszkolu korzystamy także z alternatywnych metod komunikacji AAC, gestem (Makaton) i obrazem (PCS) opisujemy wykonywane czynności. Uczymy dzieci, które nie komunikują się werbalnie komunikacji z innymi obrazkami, tworzymy potrzebne książki do komunikacji, które przystosowane są do każdego dziecka indywidualnie. Osoby z autyzmem mają trudności z myśleniem wyobrażeniowym, myślą konkretami, obrazami. Ważną kwestią jest także nauka czynności samoobsługowych od najwcześniejszych lat życia, aby w późniejszym czasie jak najbardziej mogły zadbać o siebie, były jak najbardziej samodzielne. Dlatego oprócz nauki tak prozaicznych czynności jak korzystanie z toalety, uczymy się także np. robienia kanapek - nadmieniła wychowawczyni.
Dzisiaj grzeje:
1. Strzelanina w Warszawie. Co najmniej dwóch policjantów rannych, trwa dramatyczna akcja
2. Smutna wiadomość obiegła media. Nie żyje 24-letni aktor
Jakie formy wsparcia powinny otrzymywać osoby z autyzmem?
Mając wiedzę pozwalającą na stwierdzenie czym dokładnie jest autyzm, warto wiedzieć, jakie formy wsparcia powinny otrzymać osoby, które borykają się z tym problemem. Patrycja Przybylińska udzieliła na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, która powinna skłonić wszystkich do myślenia, ponieważ odnosi się w niej do uniwersalnych wartości czyniących nas ludźmi.
- Najważniejszą formą wsparcia jest akceptacja. Zrozumienie, że osoby ze spektrum są wyjątkowe, jak każdy człowiek, mają swoją podmiotowość, są jednostkami autonomicznymi, które potrzebują po prostu więcej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu - powiedziała Patrycja Przybylińska.
Najlepsze newsy dnia:
- Ogromne szaleństwo w Biedronce. Za mniej niż 10 złotych kupisz najbardziej pożądane produkty na wakacjach
- Nie żyje popularny mistrz świata. Stracił życie w ekstremalnych okolicznościach, dramatyczne szczegóły
- Beata Kozidrak nie wytrzymała. Nie przebierała w słowach, posypały się przekleństwa
- Kucharze łapią się za głowy, widząc, jak Polacy smażą mięso. Większość popełnia dwa poważne błędy
- Starszy pan bardzo się zdenerwował, zaczął przepraszać, że blokuje kolejkę. Reakcja kasjerki była bezbłędna
- TVP nagle wydało kluczowe oświadczenie. Chodzi o Andrzeja Dudę, w końcu cała Polska poznała prawdę