Materiały Partnera
Materiały Partnera
Redaktor - 1 Czerwca 2021

Vans - najsłynniejsze buty do skateboardingu

Dziś każdy, kto słyszał o marce Vans wie dobrze, że jest to firma produkująca najpopularniejsze obuwie skateboardingowe.

Zanim jednak twórcom udało się osiągnąć tak spektakularny sukces, zaliczyli pasmo niepowodzeń. Co ciekawego wiemy o butach, które noszą zwolennicy miejskiego stylu na całym świecie?

Lokalny producent – początki marki Vans

Firma Vans rozpoczęła swoją działalność w 1966 roku w Anahiem, w Kalifornii. Założycielami byli bracia Van Doren, których pierwszy człon nazwiska szybko przyjął się jako nazwa własna marki. Ludzie mówili między sobą: "Chodźmy do Vansów kupić jakieś buty". Bracia szybko uczynili z tego użytek, pozostając przy łatwej do zapamiętania nazwie swoich butów.

Początkowo działalność firmy ograniczała się do lokalnych terenów. Chociaż dziś trudno w to uwierzyć, w dniu oficjalnego otwarcia sklepu odwiedziło go zaledwie 12 konsumentów. Buty robiono na zamówienie i każdy z przybyłych zamówił swoją parę. Wśród kupujących nie było ani jednej osoby, która skarżyłaby się na sposób wykonania czy jakość obuwia.

Bracia Van Doren nie używali nazw dla poszczególnych modeli swoich butów. Zamiast tego stosowali numery. Buty znane dziś jako Authentic początkowo nosiły nazwę #44.

Gdy użytkownicy weryfikują produkt

Bracia Van Doren nie mieli w planach produkcji obuwia dedykowanej konkretnym odbiorcom. Dziś można śmiało powiedzieć, że produkcja rozpoczęła się we właściwym czasie i we właściwym miejscu. Lata 60 w południowej Kalifornii to przede wszystkim moment, w którym nastąpił szał jazdy na desce. Buty produkowane w niewielkiej fabryce szybko zwróciły na siebie uwagę sportowców za sprawą przyczepnej gumowej podeszwy.

Jednymi z pierwszych, którzy wypróbowali kultowy model Authentic byli skateboarderzy Tony Alva i Stacy Peralta. W późniejszym czasie marka nawiązała z nimi współpracę, której efektem było wprowadzenie do sprzedaży modelu o nazwie Vans Era.

Nagły kryzys przedsiębiorstwa

Alva i Peralta zostali oficjalnymi ambasadorami marki Vans. Pod koniec lat 70 obuwie sprzedawano w ponad 70 firmowych sklepach na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Wkrótce twórcy otrzymali szansę ekspansji swojego towaru na rynek międzynarodowy. W ofercie marki pojawiły się zatem modele obuwia dedykowane miłośnikom jazdy na BMX-ach, a później także koszykarzom (stając się tym samym silnym konkurentem dla równie popularnej w tamtym czasie marki Converse).

Sprzedaż nieustannie rosła, a producenci zachęceni aprobatą ze strony użytkowników, postanowili rozszerzyć ofertę o linię odzieżową. Niestety, kilka zupełnie nietrafionych decyzji przełożyło się na poważny kryzys przedsiębiorstwa. Odzież marki Vans nie podbiła serc kupujących w takim stopniu jak buty.

Firma popadła w spore tarapaty finansowe. Na szczęście solidne zmiany w strukturze firmy pozwoliły jej odbić się od dna.

Vans dzisiaj

Dziś Vans to firma o stabilnej pozycji lidera na rynku obuwniczym, która notuje kolejne sukcesy. Jak donoszą najnowsze wieści, od roku 2020 wielopoziomową współpracę z marką rozpoczął Tony Hawk, słynny na całym świecie amerykański skater.

Partnerem materiału jest Eastend – Twoje buty Vans.

VANS buty

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News