Często robisz zakupy? Koniecznie pamiętaj o tym zachowaniu przy kasie, to "dobry obyczaj konsumencki"

Często robisz zakupy? Koniecznie pamiętaj o tym zachowaniu przy kasie, to "dobry obyczaj konsumencki" Źródło: Pixabay/MichaelGaida

Zakupy to rutynowa czynność. Robimy je tak często, że najczęściej mamy wyrobione już pewne nawyki. Warto wyrobić sobie jeszcze jeden. To drobna rzecz, ale okazuje szacunek sprzedawcy.

Zakupy zrobione. Kwota zapłacona przy kasie, reszta wydana, rzeczy spakowane. Szykujemy się do odejścia od kasy. I najczęściej okazuje się, że zapominamy o jednej ważnej rzeczy. Albo nie tyle zapominamy, co świadomie ją ignorujemy. Badanie, które publikuje portal Money.pl pokazuje, że tylko połowa klientów zabiera ze sobą od kasy nie tylko sprawunki, lecz także coś jeszcze.

Zakupy opłacone i spakowane, ale często o czymś zapominamy

Przeprowadzone przez Hiper-Com Poland i Grupę Mobilną Qpony-Blix badanie wskazuje, że zaledwie połowa konsumentów zabiera ze sobą paragon. Najczęściej robią to klienci sklepów dyskontowych (80 procent badanych) i hipermarketów (65 procent). Znacznie mniej paragonów zabieranych jest przez kupujących w sieciach typu convenience (25 procent) i supermarketach (16 procent).

Dlaczego ludzie zabierają ze sobą paragony? Głównie po to, by sprawdzić cenę towarów i upewnić się, że kwota przy kasie została policzona prawidłowo. 49 procent badanych zostawia paragon. Tłumaczenie jest proste - ci klienci uważają, że jest on niepotrzebny.

Warto zabierać paragon. To okazanie szacunku sprzedawcy

Socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Janusz Hryniewicz, uważa, że zabranie paragonu jest oznaką klasy kupującego. 

- Paragony są po to, aby je ze sobą zabierać, a nie zaśmiecać otoczenie kasjera. Przyjmowanie ich jest dobrym obyczajem konsumenckim. Świadczy o uważności klienta na to, co dzieje się wokół niego w sklepie. Pokazuje też szacunek do wydawanych pieniędzy, nawet niedużych kwot - tłumaczy w rozmowie z portalem Money.pl.

DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD GALERIĄ

Trzeba mieć świadomość, że sprzedawca ma obowiązek wydania paragonu, a nieprzyjęcie go może powodować problemy. Znane były przypadki kontroli skarbowych, podczas których urzędnicy karali kasjerów za to, że klient zignorował wydany paragon. Paragon jest nie tylko dowodem sprzedaży, na podstawie którego rozlicza się sprzedawca. To także informacja dla klientów. I połowa konsumentów ma tego świadomość. Dlatego najczęstszym powodem zabierania ze sobą wydruku z kasy jest chęć przejrzenia wydatków.

- Z powyższych danych wynika, że ponad 60% klientów postępuje bardzo świadomie. Konsumenci upewniają się, że nie zostali wprowadzeni w błąd. To świadczy o ograniczonym zaufaniu do sieci handlowych. Często agresywna polityka promocyjna sklepów wręcz wymusza takie zachowanie. Dlatego ludzie nauczyli się już być ostrożni. Przezorność nie dotyczy tylko osób, które działają bezrefleksyjnie i według nawyków - powiedział w rozmowie z Money.pl Hubert Majkowski z Hiper-Com Poland.

  1. Gwiazdor "Na Wspólnej" zmarł w samotności i zapomnieniu. Okoliczności jego śmierci do dziś są zagadką
  2. Nie żyje Wanda. Była jedną z największych polskich wokalistek. Przegrała z OKRUTNĄ i bezlitosną chorobą. Miliony Polaków są w rozpaczy
  3. Oczy wam wyjdą z orbit. Kasia Cichopek szaleje w prześwitującej sukience, nie miała na sobie stanika (FOTO)
  4. Dieta ziemniaczana podbija sieć. Trwa kilka dni, a jej efekty powalają na kolana
  5. Pies zjadł popularny smakołyk. Kilka dni później już nie żył
  6. Zmarła dwa tygodnie przed ślubem. Chwilę po śmierci mężczyzna znalazł w jej telefonie zdjęcie
  7. Straszna wizja Jana Pawła II. Płakał i błagał o ratunek. "Z Polską staną się straszne rzeczy"
  8. Wczasowicze wstrząśnięci. Nagle z popularnego polskiego jeziora zaczęły wyłaniać się nagrobki

Źródło: Money

Następny artykuł
0 Skomentuj

Który Mikołaj Krawczyk cię urzekł?

Komentarze 0

Ocena artykułu