Nowa ustawa w Sejmie. Kierowcy zapłacą za osoby jeżdżące autobusami

Nowa ustawa w Sejmie. Kierowcy zapłacą za osoby jeżdżące autobusami Źródło: Wikimedia/Own work

Ustawa pekaesowa - na najbliższym posiedzeniu sejmowym posłowie zajmą się m.in. omówieniem ustawy, która będzie miała na celu przywrócenie transportu publicznego w miejscach, w których mieszkańcy mają utrudniony dojazd do innych miejscowości.

Ustawa pekaesowa pełna kontrowersji

Na najbliższym posiedzeniu w Sejmie odbędą się obrady dotyczące najnowszej ustawy, która ma przywrócić mieszkańcom gorzej skomunikowanych miejscowości dostęp do publicznego transportu. Kontrowersja wynika z faktu, iż jej finansowanie prawie w pełni będzie się opierać na przesuwaniu finansów, które do tej pory przynosił transport drogowy.

Jak można zrozumieć z ustawy, nowe przepisy mają na celu umocnić rolę realizatorów publicznego transportu zbiorowego i dać im większe pole do logicznej organizacji autobusowego przewozu osób. W gestii realizatorów będzie leżeć to, jakie linie zostaną wznowione i dotowane.

Finansowanie tylko w 1/4 z budżetu państwa

Ustawa pekaesowa ma na celu uproszczenie planów transportowych, które opracowywać będzie marszałek województwa. W roli marszałka będzie leżeć sporządzenie i jak najlepsza optymalizacja planu transportowego województwa biorąc pod uwagę zapotrzebowanie zgłoszone przez gminy i powiaty. Sposób finansowania jest jasno sprecyzowany w zapisie ustawy. W sumie na ten cel ma zostać przeznaczone 800 mln złotych, z czego 200 mln zostanie użyte z budżetu. Resztę pieniędzy do pokrycia corocznej opłaty na rzecz specjalnego funduszu włodarze chcą zabrać z innych składek, które płacą kierowcy. Na fundusz wpłynie

  • 5 procent wpływów z opłaty emisyjnej
  • 55 procent wpływów z tytułu biopaliw
  • 4 procent wpływów z opłaty paliwowej
  • grzywny oraz kary finansowe nakładane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Na ten rok przewidziane jest 300 milionów złotych, które trafi na kasy funduszu.

DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD GALERIĄ

Jak działa nowy fundusz?

W projekcie ustawy możemy zauważyć, że fundusz stworzony będzie w formule państwowego funduszu celowego. Ma on na celu zgromadzenie środków na dofinansowanie wznowionych linii. Cały budżet będzie dzielony na poszczególne województwa, po zapoznaniu się z zapotrzebowaniem. Sposobem podziału budżetu zajmie się Rada Ministrów w specjalnym rozporządzeniu. Przy podziale przede wszystkim pod lupę zostanie wzięta powierzchnia województwa, populacja, która je zamieszkuje oraz eksploatacja pojazdów na liniach, która jest wyrażana w wozokilometrach.

Samorząd będzie mógł dostać dofinansowanie z budżetu funduszu do deficytu pojedynczej linii po podpisaniu umowy o takie dofinansowanie z właściwym wojewodą dla danego regionu. 

Umowa będzie zawierana na prośbę realizatora. Dofinansowanie nie będzie przekraczać 0,8 zł do jednego wozokilometra przewozu autobusowego. Jest kilka warunków zawarcia takiej umowy, m.in. sfinansowanie z własnych środków części ceny usługi przewozu, nie mniej niż 10 procent oraz zawarcie umowy o świadczenie usług odnośnie publicznego transportu zbiorowego. 

ZOBACZ TAKŻE

  1. Gienek Loska walczy o życie! Lekarze podali przerażające informacje. Fani nie mogą wyjść z osłupienia. To straszne
  2. Okropna i druzgocąca tragedia w życiu Macieja Kurzajewskiego. Dziennikarz TVP stracił najważniejszą osobę w swoim życiu
  3. Po 9 latach prokuratura wskazała winnego katastrofy w Smoleńsku. Znamy nazwisko
  4. Strasznie przykre informacje Polsatu. Nie żyje, miał tylko 15 lat
  5. Straszna diagnoza zrujnowała im życie. U dziecka uwielbianej postaci "Barw Szczęścia" lekarze odkryli przerażającą chorobę
  6. Szokujący zwrot z rana. Kolejna kobieta oskarża Jarosława Bieniuka

Źródło: Business Insider

 

 

Następny artykuł