Słynna polska sieć na krawędzi. Kultowa marka upada po 100 latach

Słynna polska sieć na krawędzi. Kultowa marka upada po 100 latach Źródło:

Polskie firmy przechodzą prawdziwy armagedon. W czerwcu tego roku upadłość ogłosiła spółka Próchnik SA, która kojarzona była do tej pory z luksusem i jakością. Teraz na krawędzi znajduje się kolejna polska sieć. Kioski Ruch, po 100 latach istnienia, mogą na dobre zniknąć.

Problemy sieci kiosków Ruch ciągną się już od wielu lat. Powodów jest wiele, jednak przede wszystkim do upadku przyczynia się zmniejszenie sprzedaży magazynów i gazet. To, z czym borykają się wszystkie kioski, dotknęło także ich. Poza tym firma nie radzi sobie z coraz dłużej nieopłacanymi kredytami. Wątpliwości budzi także fakt, że firma nie ma oficjalnie określonego właściciela.

Ruch trafia na dno. Nigdy nie było z nimi aż tak źle

W 2017 roku straty Ruchu wyniosły aż 30 milionów złotych! Krajowy Rejestr Sądowy podaje, że w poprzednich latach nie było dużo lepiej. Na plusie firma była dopiero w 2011 roku, a i wtedy jej dochody wyniosły zaledwie 200 tys. złotych. Ruch co roku sprzedaje mniej, a próba ratunku firmy uruchomieniem "Paczki w Ruchu" przyniosła bardzo mały skutek. Dużo silniejsza konkurencja (kurierzy oraz paczkomaty) jest dalej na pierwszym miejscu. Dostawy przez Ruch wybiera zaledwie 1 procent internautów.

100 urodziny Ruchu mogą okazać się ostatnimi

Rok 2018 jest równocześnie rocznicą stulecia istnienia firmy, jednak najprawdopodobniej będzie to ostatnia impreza urodzinowa Ruchu. Na dodatek nie wiadomo dokładnie, do kogo słynna sieć należy! Potencjalnym właścicielem może być Igor Chalupec, który niedawno wydał zgodę na przejęcie Ruchu, jednak do tej pory nie ma oficjalnego potwierdzenia ze strony firmy. Chcesz coś nagłośnić? Wiesz o bulwersującej sytuacji, która wymaga zainteresowania mediów? Wyślij maila na adres: naglasniamy@pikio.pl. Na pewno przyjrzymy się Twojej sprawie.



ZOBACZ TAKŻE:
  1. Andrzej Duda nie daje już rady! Panika w Pałacu Prezydenckim
  2. Koszmar ciężarnej gwiazdy TVN. Jest ciężko chora, lekarze rozłożyli ręce
  3. Oszukali wszystkich! Doprowadzą do globalnej wojny
Poniżej publikujemy oświadczenie, które dostaliśmy od Ruch S.A. Warszawa, 2 lipca 2018 r.   Stanowisko RUCH S.A. w sprawie nieścisłych i wprowadzających w błąd informacji dotyczących sytuacji firmy   Jako RUCH S.A. chcemy odnieść się do nieścisłych i wprowadzających w błąd informacji, które pojawiły się w niektórych mediach w ostatnich dniach, a które mogą dezinformować opinię publiczną. Nie jest bowiem prawdą, że „firma RUCH S.A. nie ma właściciela”, a jej sytuacja „jest dramatycznie zła”.   Faktem jest, że sytuacja na rynku prasy jest coraz trudniejsza. Od lat odnotowuje się na nim spadki i jest to stała tendencja. Począwszy od 2012 roku rynek sprzedaży prasy w ujęciu egzemplarzowym zmniejszył się o ponad 35%. Tendencja ta ma bezpośredni wpływ na wszystkie podmioty działające w tradycyjnym obszarze mediów, w tym wydawców i dystrybutorów prasy. Największy na RUCH S.A. z uwagi na znaczący udział prasy w strukturze przychodów (47%) i historycznie ukształtowaną strukturę dostaw prasy do mniejszych miejscowości i rozdrobnionych punktów sprzedaży. „Dlatego od 2011 roku wdrażamy rozwiązania mające na celu minimalizację skutków tej negatywnej dla nas tendencji. Staramy się wykorzystać nowe możliwości biznesowe stawiając m.in. na rozwój usług kurierskich i logistyki kontraktowej. Naszym flagowym produktem jest Paczka w Ruchu. Nie zapominamy też o rozbudowie oferty w sieci detalicznej, czyli kioskach RUCHu. Systematycznie rozwijamy i dostosowujemy asortyment do oczekiwań klientów indywidualnych.” – mówi Marek Podstawa, Wiceprezes Zarządu RUCH S.A.   Od lipca 2017 roku pośrednio głównym udziałowcem RUCH S.A. jest Igor Chalupec, który w restrukturyzację firmy zaangażowany jest od momentu jej prywatyzacji w 2010 roku. Igor Chalupec zdecydował się na transakcję pośredniego nabycia spółki od amerykańskiego funduszu Eton Park Capital w momencie, gdy poprzedni właściciel podjął decyzję o zamknięciu funduszu i globalnej wyprzedaży aktywów. Celem tej transakcji było i pozostaje utrzymanie na rynku jednej z najstarszych polskich firm, z ogromnymi tradycjami. Obecność polskiego właściciela stworzyła szansę na jej dalszy rozwój i dokończenie restrukturyzacji firmy. „Patrząc na drogę, którą RUCH S.A. pokonała od początku procesu restrukturyzacji, udało się osiągnąć naprawdę wiele. Przez te kilka lat spółka z sukcesem przeprowadziła radykalną redukcję kosztów, restrukturyzację aktywów (w tym sprzedaż lub likwidację przynoszących wcześniej ogromne straty działalności hurtowej FMCG i sieci kawiarni iCoffee), konsolidację operacyjną, a także informatyzację i optymalizację wszystkich segmentów biznesowych.  Konsekwentnie realizowany program optymalizacji kosztów oraz program inwestycyjny w kwocie  195 mln zł przełożyły się na poprawę wyniku EBITDA ze 111,7 mln zł straty w 2012 r., na 5,3 mln zł dodatniej EBITDA w 2016 r. Strata w 2017 r. była pochodną znacznego pogorszenia rynku prasy w 2017 r. i wzrostu kosztów logistyki spowodowanych sytuacją na rynku pracy (wzrost kosztów pracy) i paliwa. Czynniki te spowodowały stratę na działalności kolportażowej (detal i usługi logistyczne odnotowały łącznie zysk operacyjny na poziomie 23,8 mln zł), której zredukowanie jest obecnie jednym z najistotniejszych celów spółki.” – mówi Marek Podstawa, Wiceprezes Zarządu RUCH S.A.   W nadchodzących latach firma RUCH S.A. będzie kontynuowała przyjętą strategię, rozwijając szereg usług logistycznych, w szczególności dla przedsiębiorstw z sektora e-commerce. Obszary takie jak usługi kurierskie, e-fulfilment oraz rozwiązania omni-channel rosną bardzo dynamicznie (wzrost liczby obsłużonych paczek z 1,3 mln w 2015 r. do planowanych 10 mln w 2018 r.) i osiągają wysoką rentowność, dając potencjał wzrostu wartości spółki. Dodatkowych informacji udziela: Joanna Dzwonkowska, Rzecznik Prasowy RUCH S.A. joanna.dzwonkowska@ruch.com.pl tel. 504 146 140
Następny artykuł
Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na: Google News