Jak zrezygnować z kawy? Najlepiej przerzucić się na te zdrowsze odpowiedniki

Jak zrezygnować z kawy? Najlepiej przerzucić się na te zdrowsze odpowiedniki Źródło: pexels/Chofaungfa Sridokrak

Kawa jest nieodłącznym elementem poranka wielu Polaków. W dużych ilościach nie jest jednak zbyt zdrowa. Czym można ją zastąpić?

Kawa na pewno pomaga przetrwać trudny poranek, ale jej nadużywanie może prowadzić do poważnych skutków zdrowotnych. Szczególnie jeśli nie zjemy śniadania - kofeinowy napój wypity na pusty żołądek może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Oczywiście w umiarkowanych ilościach i stosowana z głową jest całkiem zdrowa. Lekarze mówią o tym, że jest źródłem antyoksydantów, które pomagają zapobiegać nowotworom i chorobom krwi. Ponadto wzmacnia koncentracje i przyśpiesza metabolizm. Jednak co jeśli każdego poranka potrzebujemy dawki energii, a nie chcemy przesadzić z ilością kawy?

Kawa - herbaciane odpowiedniki

Zielona herbata również jest źródłem antyoksydantów. Ponadto zawiera odmianę kofeiny nazywaną teiną. Problem polega na tym, że nie każdy wie jak powinno parzyć się tę odmianę herbaty. Zieloną herbatę powinno parzyć się przez trzy minuty w wodzie o temperaturze około 80 stopni Celsjusza. W innym wypadku możemy otrzymać efekt odwrotny do zamierzonego i nie dostarczymy sobie energii.

Interesującą odmianą zielonej herbaty jest Matcha, czyli bardzo mocna herbata wywodząca się z Japonii.  Jest ona herbacianym odpowiednikiem espresso. Przygotowanie jest podobne jak w przypadku zwykłej zielonej herbaty, ale nie takie samo. Zalewamy kubek gorącą wodą (również o temperaturze 80 stopni Celsjusza). Następnie herbatę parzymy poprzez strzepywanie do kubka bambusową miotełką, drobnego proszku z krzewu herbacianego. Sproszkowana herbata jest również używana jako dodatek do deserów i zup.

Yerba Mate i Guarana

Yerba stała się w ostatnim czasie bardzo popularna, choćby wśród sportowców. Napar z liści ostrokrzewu paragwajskiego działa podobnie jak kawa, ale znacznie dłużej. Ponadto nie jest szkodliwa dla zdrowia i wspomaga pracę układu nerwowego. Jest też bogata w witaminę B i magnez.

Yerba pita jest w naczyniu zwanym mate przez rurkę o nazwie bombilla. Aby ją zaparzyć, trzeba zasypać do naczynia 2-3 łyżeczki mieszanki, a następnie zalać wodą o takiej samej temperaturze co w przypadku zielonej herbaty. Yerba parzy się przez 5 minut i zalewać ten sam susz można kilkukrotnie.

Każdy, kto pił szkodliwe dla zdrowia napoje energetyczne zapewne słyszał o guaranie. Owoce brazylijskiej rośliny są częstym składnikiem słodkich napojów zwanych popularnie energetykami. Jednak same suszone lub zmielone owoce guarany nie są niebezpiecznie dla naszego zdrowia. Zawierają specyficzny rodzaj kofeiny, który działa dłużej niż kawa i wspomaga prace mózgu. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu bezpiecznej dawki maksymalnie dwóch łyżeczek dziennie.

Źródło: rmf24

Następny artykuł
Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na: Google News