Jak zastrzec dowód osobisty? Uchroń się przed oszustami

Jak zastrzec dowód osobisty? Uchroń się przed oszustami Źródło: Wikipedia/Julo

Jak zastrzec dowód osobisty? Gdzie należy się udać w celu zastrzeżenia swojego dowodu? Wyjaśniamy, co zrobić krok po kroku w razie zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego.

Jak zastrzec dowód osobisty? 

Jak zastrzec dowód osobisty? Najczęściej ludzie zadają sobie to pytanie, gdy zgubią dowód osobisty lub zostanie on im skradziony. W takim wypadku zastrzeżenie dowodu jest koniecznością, aby nie stać się ofiarą oszustów.

Zgubienie dowodu osobistego lub jego kradzież - zagrożenia

Dowód osobisty to rzecz, która nigdy nie może trafić w niepowołane ręce! Utrata dowodu osobistego przez kradzież lub zgubienie to niemały problem dla każdego człowieka wywołujący dużo stresu. Dowód osobisty to nie tylko dokument potwierdzający tożsamość - pozwala on również załatwić różnego rodzaju sprawy urzędowe, ale też wziąć kredyt, pożyczkę lub kupić coś na raty. Jeśli złodziej jest w posiadaniu cudzego dowodu, może narazić osobę, która go straciła, na ogromne straty finansowe, a nawet problemy prawne. 

Gdzie zablokować dowód osobisty?

Aby zablokować swój dowód osobisty, należy najpierw odróżnić zagubienie od jego kradzieży. Przy kradzieży dowodu należy udać się na policję, gdzie otrzyma się odpowiednie zaświadczenie chroniące przed przykrymi konsekwencjami. Jednak jeśli dowód został po prostu zgubiony, pójście na policję nic nie da. Należy jak najszybciej zawiadomić o tym fakcie najbliższy organ gminy albo odpowiadająca miejscu pobytu polską placówkę konsularną.

Zastrzeżenie dowodu osobistego - krok po kroku

  1. W razie zgubienia dowodu, wydrukuj formularz „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego” i wypełnij go.
  2. Weź z sobą inny dokument potwierdzający tożsamość, np. ważny paszport.
  3. Udaj się na posterunek policji lub do Urzędu Gminy i dokonaj zgłoszenia.
  4. Odbierz zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.

Warto również ochronić się przed takimi sytuacjami. Można założyć konto w BIK, czyli Biurze Informacji Kredytowej. W razie zgubienia lub kradzieży dowodu, takie konto umożliwia jego zastrzeżenie w szybki sposób przez Internet oraz daje duże poczucie kontroli nad tym, co się dzieje z naszymi danymi osobowymi. Zaś funkcja alertu kredytowego BIK natychmiast powiadania właściciela konta o ewentualnym wniosku kredytowym, który mógłby chcieć złożyć złodziej posiadający utracony dowód.

Źródło: Infor

Następny artykuł
0 Skomentuj

Którego twardziela z Pierwszej Miłości wolisz?

Komentarze 0

Ocena artykułu