Jak zacząć biegać? To naprawdę nie jest trudne

Jak zacząć biegać? To naprawdę nie jest trudne Źródło: Pixabay/pasja1000

Jak zacząć biegać - to pytanie zadaje sobie tysiące, jeśli nie miliony ludzi, którzy marzą o zwalczeniu nadwagi, ale też wdrożeniu zdrowszego stylu życia. Bieganie to najprostsza i niewymagająca wielkich nakładów aktywność, którą może uprawiać zdecydowana większość ludzkości. O czym warto pamiętać przed pierwszą dłuższą przebieżką w życiu?

Jak zacząć biegać? To pytanie nurtuje tzw. kanapowiczów i wszystkich, którzy porzucili rekreację przerzucając się na bardziej statyczne obowiązki. Okazuje się, że decyzja o rozpoczęciu lub wznowieniu biegania po długiej przerwie wcale nie jest tak trudna, jak się z początku wydaje. Wystarczy pamiętać o chęciach (połowa sukcesu) i kilku podstawach, które rozwiniemy poniżej.

Jak zacząć biegać plan

Początek przygody z bieganiem warto rozpocząć od swoistego planu. Ważna jest nasza wewnętrzna motywacja (zrzucenie zbędnych kilogramów, wyzwanie w rodzaju przebiegnięcia maratonu, zaimponowanie znajomym lub partnerowi). Niech przyświecający nam cel towarzyszy nam na każdym etapie biegania, a chęć kontynuacji tej aktywności przyjdzie samoistnie.

Należy jednak pamiętać, że osoby powyżej 40 roku życia powinny przed bieganiem zafundować sobie krótką rozgrzewkę. Organizm po czterdziestce zwykle nie jest bowiem już tak energiczny jak 20 lat wcześniej, co narzuca nam pewien rygor. Ten nie jest jednak dramatyczny - przysiady, pajacyki czy siad płotkarski pomogą rozciągnąć ścięgna i przygotować mięśnie na kilkudziesięciominutowy wysiłek.

Jak zacząć biegać żeby schudnąć

Najczęściej rezygnujemy z "kanapowego" stylu życia by pozbyć się zbędnego tłuszczu. Bieganie, jak na intensywną aktywność przystało, pozwala schudnąć, nawet o kilkanaście kilogramów w ciągu kilku miesięcy! Taki obrót spraw wymaga jednak żelaznej dyscypliny, ale przede wszystkim konsekwencji. Wspomniany wyżej plan biegowy - rozpiska kiedy biegamy, jak długo, jakim tempem - i jego realizacja przełoży się prędzej czy później na naszą sylwetkę.

Warto pamiętać, że najwięcej tłuszczu spalamy po około 30 minutach biegania. Oczywiście, wcześniej tłuszcz również jest spalany, jednak dopiero po około 30 minutach ciało zaczyna bardzo intensywnie zużywać "nadprogramową" tkankę tłuszczową. Jeśli biegamy więc, by wyszczuplić swój organizm, warto zadbać o to, by nasze ćwiczenie trwało więcej niż 30 minut - 45 minut i więcej brzmi najsensowniej.

Jak zacząć biegać z nadwagą

Osoby z nadwagą narażone są przy rozpoczynaniu przygody z bieganiem na przeciążenia stawów, zadyszkę, a nawet kontuzje. Niepotrzebne "szarpnięcia" (zbyt mocne tempo) to kolejny problem dla zmagających się z nadwagą. Kluczowe dla ludzi ważących za dużo jest wyczucie własnych możliwości. Z racji nadwagi zaleca się rozpoczęcie przygody z bieganiem od marszobiegu (połączenie marszu z biegiem) co pozwoli kolanom przystosować się do nowych obciążeń. Z czasem, gdy poprawi się kondycja, możemy decydować się na dłuższe biegi. 

Jak zacząć biegać aplikacja

Znawcy tematu nie zalecają początkującym biegaczom korzystania z aplikacji. Owszem, gadżety wskazujące tempo biegu, ilość spalonych kalorii itd. to swoista baza wiedzy o nas samych, niemniej, ważniejsze na początek będzie samoistne wyczucie naszych możliwości. Dopiero później, przy konsekwentnym reżimie treningowym, warto wesprzeć swoje treningi - choćby przez korzystanie z aplikacji Endomondo czy Runkeeper.

Następny artykuł