Jak rzucić palenie? Sama silna wola nie wystarczy

Jak rzucić palenie? Sama silna wola nie wystarczy Źródło: Pixabay/David-Karich

Jak rzucić palenie? Z tym pytaniem zmagają się tysiące osób w całym kraju. Uzależnienie od nikotyny i substancji smolistych jest niestety bardzo powszechnym zjawiskiem. Często, nawet pomimo chęci, osoby uzależnione nie potrafią pozbyć się drażliwego nałogu. Jak to zrobić skutecznie?

Jak rzucić palenie w skuteczny sposób? To bardzo trudne pytanie i nie ma uniwersalnej odpowiedzi, która by była odpowiednia dla każdego człowieka. Jest tak dlatego, ponieważ każdy sięgnął po pierwszego papierosa z nieco innych powodów i inaczej nałóg na niego oddziałuje. W znacznej części przypadków, palenie zostało zapoczątkowane tak zwanymi "wymogami towarzystwa" i powoli, stopniowo osoba ta poddawała się kontroli swojego nałogu.

Jak w takim razie z nim walczyć? Najważniejsze są szczere chęci. Brzmi banalnie, lecz prawda zwykle jest prosta. Bez szczerości w postanowieniu nic nie osiągniemy. Drugą uwagą jest to, aby nie załamywać się po pierwszym razie. Tylko nielicznym się to udaje (co nie znaczy, że można sobie odpuszczać). W przypadku problemów z nałogiem wiele osób próbuje stosować różne plastry lub drażetki, które powinny osłabiać chęć sięgnięcia po papierosa. Niestety, w wielu przypadkach sprawia to, że jedynie zmienimy obiekt naszego uzależnienia.

Jak rzucić palenie? Domowe sposoby

Jeśli ma się prawdziwą, szczerą motywację, nie potrzeba nic, czego nie moglibyśmy znaleźć w domu. Należy zrozumieć, że powód, dla którego chcemy to zrobić jest niezwykle istotny.

Warto także znaleźć kogoś, kto będzie nam towarzyszył w postanowieniu. Wtedy, pilnując siebie nawzajem będzie nam łatwiej znieść czas bez dawki dymu. Pomaga także aktywność fizyczna, nawet zwykłe spacery potrafią przynieść wiele korzyści. 

Niezwykle ważnym jest, aby zapamiętać, iż dolegliwości związane z odstawieniem papierosów są najbardziej dokuczliwe w pierwszym tygodniu. Osoby rzucające nałóg powinny mieć na uwadze, że jeśli wytrwają pierwszy tydzień, to duża część sukcesu jest już za nimi. W późniejszych etapach chęć przyjęcia nikotyny mocno spada, choć czasem pojawiają się chwilowe okresy słabości.

Bardzo dobrym sposobem jest także stopniowe ograniczanie tytoniu. Wydzielanie sobie coraz to mniejszych porcji, początkowo zaczynając od jednego papierosa dziennie mniej. Dzięki regularnemu obniżaniu dawki możemy znacznie osłabić nasze objawy syndromu abstynenckiego.

źródło: Poradnik Zdrowie

Następny artykuł