Google News jest pomocą dla mediów. I nie powinien nic płacić

Google News jest pomocą dla mediów. I nie powinien nic płacić Źródło:

Google News to nieoceniona pomoc dla mediów, która gwarantuje wydawcom z Polski dodatkowy ruch i pozwala zdobyć kolejnych czytelników. Unia Europejska chce, by Google płacił wydawcom za to, że... im pomaga. Jednakże nikt oprócz molochów wydawniczych tego nie oczekuje. My, mniejsi wydawcy, dziękujemy Google News za to, że nam pomaga. I nie oczekujemy za to żadnych pieniędzy. 

Google News to bardzo przydatny internetowy agregator wiadomości z różnych portali internetowych, który w dobie masowego korzystania ze smartfonów jest narzędziem znakomitym. Pozwala mniejszym wydawcom na konkurencję z molochami medialnymi, poprzez uczciwe eksponowanie treści czytelnikom, którzy mogą samemu wybierać, które artykuły wybierać. Unia Europejska chce, by Google płacił mediom za to, że pokazuje ich treści w swoim agregatorze. To absurd.

Google News pomaga mediom

Google pomaga mediom pozwalając im zdobyć dodatkowy ruch oraz nowych czytelników. Z kolei użytkownicy mają w jednym miejscu zgromadzone najciekawsze treści z wielu witryn, dzięki czemu sami mogą wybierać, co chcą czytać. Wydawałoby się, że wszyscy będą szczęśliwi, a przyszłość Google News w Polsce będzie wspaniała. Niestety Unia Europejska chce wprowadzić prawo, które będzie nakazywać agregatom takim jak
Google News... płacenie wydawcom za to, że ich treści są eksponowane. Nie dość, że Google dostarcza mediom dodatkowy ruch oraz użytkowników, to jeszcze ma im za tą pomoc płacić? Brzmi absurdalnie. O sprawie pisze między innymi oburzony technologiczny serwis Spider's Web, który jest przeciwny zmianom postulowanym przez Unię Europejską i tak jak Pikio.pl staje po stronie Google. Portal przypomina również, że Google News praktycznie nie zarabia i jest tylko pomocą dla mediów. Groteskowe byłoby, gdyby miał jeszcze za tą pomoc dodatkowo płacić wydawcom.

Google News rozważa opuszczenie Europy

Google  słusznie nie zamierza płacić wydawcom za umieszczanie linków do ich artykułów w swoim agregatorze. Paradoksalnie, nie licząc lobbystów z molochów medialnych, żadni wydawcy tego nie oczekują. A przynajmniej nie powinni. Portale internetowe powinny być wdzięczne za to, że Google za darmo kieruje do nich nowych użytkowników. Z kolei czytelnicy powinni być zadowoleni, że Google tak dostosowuje algorytmy w swoim agregatorze, że wyświetla im się pełna oferta interesujących treści z różnych serwisów, co napędza zdrową konkurencję na rynku mediowym. Google przyznał, że nie zamierza nikomu płacić i rozważa wycofanie całej usługi Google News z Europy. Jesteśmy jednak przekonani, że polscy wydawcy w razie potrzeby będą zainteresowani udzieleniem Google darmowej licencji na pokazywanie naszych treści w usłudze News. Następny artykuł