Wojciech Jaruzelski wymiękał przy Cyrankiewiczu? Tak wyglądały auta partyjniaków

Jaruzelski i Cyrankiewicz
Wikimedia Commons, CC0
Poprzednia strona

1 z 10

Następna strona

Wojciech Jaruzelski był jedną z tych osób, które w czasach PRL należały do elity politycznej. W tamtej epoce wysoko postawieni członkowie partii mieli dostęp do imponujących modeli samochodów, o których przeciętny Kowalski mógł tylko pomarzyć. Sam gen. Jaruzelski był posiadaczem kilku luksusowych aut. Przedstawiamy pojazdy, jakimi przemieszczali się znaczący członkowie PZPR i najważniejsi politycy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej: od Władysława Gomułki po Edwarda Gierka i Jaruzelskiego. 

Kariera Wojciecha Jaruzelskiego rozpoczęła się po drugiej wojnie światowej, gdy wstąpił do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W kolejnych latach dynamicznie się rozwijała. W latach 60. przez pięć lat był szefem Głównego Zarządu Politycznego. W 1981 r. objął stanowisko premiera, aby później w 1989 r. zostać pierwszym i ostatnim prezydentem PRL.

Politycy obejmujący tak wysokie pozycje mieli do dyspozycji nie tylko duże domy, ale również luksusowe samochody. Ich auta były niezwykle wygodne oraz bardzo często jedyne w swoim rodzaju. Czasami były na tyle ekskluzywne i charakterystyczne, że obywatele od razu wiedzieli, kto w pojazdach się znajduje.

Jaruzelski miał wówczas więcej niż jeden pojazd w swojej kolekcji. Gdy był generałem Wojska Polskiego, przemieszczał się w specjalnie opancerzonych samochodach. W tamtych czasach miał wszelkie podstawy ku temu, by obawiać się o swoje bezpieczeństwo.

Do polityków przemieszczających się w luksusowych autach należeli m.in. Józef Cyrankiewicz oraz Władysław Gomułka. Obaj politycy jeździli w bardzo drogich samochodach przeznaczonych wyłącznie dla elity. Wydaje się, że nowe modele aut, które pojawiały się na rynku, dość szybko trafiały w ręce urzędników.

Auta ważnych polityków PRL były zazwyczaj jednymi z najmocniejszych wówczas modeli na rynku. Drogocenne pojazdy wyposażone w silniki V8 stały się standardem wśród polskich elit. Często jednak samochody poddawano dodatkowym modyfikacjom, które były wprowadzane na życzenie przyszłych właścicieli. Dodawano m.in. bogato zdobione wnętrza lub wzmocnioną karoserię. Jeden z działaczy zdecydował się nawet jeździć różowym autem.

Jakie modele pojazdów stały się znakiem rozpoznawczym przywódców PZPR? Który ze znanych partyjniaków tamtego okresu nie miał sobie równych pod względem motoryzacyjnego gustu? Przedstawiamy auta, jakimi jeździli pierwsi sekretarze, premierzy i inni przedstawiciele politycznej elity PRL.

Następna strona