Chcesz przejść na dietę? Podajemy 10 zasad mądrego odchudzania

Chcesz przejść na dietę? Podajemy 10 zasad mądrego odchudzania Źródło: Fot. Maxpixel

Dieta, która pozwoli na systematyczne chudnięcie bez efektów ubocznych i przemęczania organizmu, jest marzeniem milionów mężczyzn i kobiet na całym świecie. Jeśli chcesz zrzucić wagę i czuć się doskonale, musisz zapoznać się z tymi cennymi wskazówkami. 10 prostych zasad naprawdę ułatwi Ci cały proces.

Dieta to jedno z najważniejszych słów ostatnich lat. Moda na "plażowe ciało" i chęć zaimponowania sylwetką powoli dociera do nawet najbardziej odległych od przejmowania się własnym wyglądem osób, szczególnie że utrata paru kilogramów może być zbawienna nie tylko dla samopoczucia i powodzenia, ale przede wszystkim dla zdrowia. Odchudzanie nie musi i nawet nie może równać się głodówce i ascezie, i należy podejść do niego entuzjastycznie, mając cały czas w myślach ostateczny cel - wymarzoną sylwetkę. Poniżej prezentujemy 10 wskazówek, które z pewnością pomogą Wam w pokonaniu własnych słabości.

Dieta: 10 cennych wskazówek

Dieta to stopniowe odbieranie organizmowi tego, co lubi on najbardziej, czyli przyjemnych nawyków żywieniowych. Bariera mentalna bywa często silniejsza od tej fizycznej, dlatego ciało do chudnięcia trzeba starannie przygotować.

Oczyszczanie

Organizm należy oczyścić, wprowadzając do niego coraz więcej płynów. Przez pierwsze dwa tygodnie diety co 3 lub 4 dni postaraj przyjmować się jedynie płyny. Pij dużo wody i świeżych soków, a zamiast "twardych posiłków" jedz zupy. W całym procesie chodzi o zmniejszenie żołądka i zmuszenie organizmu do oddania wody.

Cierpliwość

Nie ma diety, która pozwoli na zrzucenie kilogramów przy zerowym wysiłku w niezwykle krótkim czasie. Dlatego właśnie musisz uzbroić się w cierpliwość i nie odpuszczać pomimo braku widocznych natychmiast efektów. Przykładowo zrzucenie 10 kilogramów zajmuje do 3 miesięcy sztywnej diety.

Bilans

Kluczem do sukcesu jest różnorodność spożywanych produktów w odpowiednich ilościach. Stosunek poszczególnych elementów dania powinien być stały i nie może zabraknąć w nich owoców, warzyw, zbóż, mięsa i ryb. Ciało potrzebuje około 1 grama białka na 1 kilogram swojej masy. W idealnej sytuacji 30 procent kalorii powinno pochodzić z tłuszczu, 15 procent z białka, 55 procent z węglowodanów. Doskonałe dietetyczne danie to w połowie warzywa, w 1/4 mięso lub ryba i w 1/4 produkty zbożowe.

Ograniczanie kalorii

Dieta polega na ograniczaniu przyjmowanych kalorii i ich umiejętnym spalaniu. By wiedzieć, ile potrzebujesz dziennie spożywać, udaj się do lekarza lub dietetyka. Specjalista na podstawie badań powie, jak prezentuje się Twoje zapotrzebowanie na kalorie. Zwykle kobiety potrzebują między 1800 a 2400 kcal, mężczyźni natomiast mężczyźni między 2200 a 3200 kcal. Bezpiecznie jest ograniczać dzienną dawkę o 500 kcal.
DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD GALERIĄ I FILMEM

Trzeba myśleć pozytywnie

Jeśli przydarzy Ci się odstąpić od żywieniowego reżimu, nie przejmuj się. Przyjęcie, impreza rodzinna czy ulubiona przekąska raz na jakiś czas nie przekreślają dorobku diety. Tym, co może go natomiast całkowicie zniwelować, jest złe nastawienie. Nie poddawaj się, jeśli czasem "zgrzeszysz".

Nie oczekuj cudów

Dlaczego tak ważne jest konsultowanie diety ze specjalistą? Dlatego, że tylko osoba kompetentna jest w stanie pomóc w dopasowaniu systemu żywienia do zajęć, pracy i aktywności fizycznej pacjenta. Nie istnieje dieta, która będzie zarówno smaczna, niewymagająca i błyskawicznie działająca. Wszystko zależy jednak od Ciebie i możesz swoją dietę rozpisać tak, by była, jak najkorzystniejsza.

Najważniejszy jest smak

Jeśli zaczniesz spożywać niesmaczne produkty, tylko dlatego, że wydają się zdrowe, szybko stracisz ochotę do dalszej walki o zrzucenie wagi. Dobieraj produkty, które lubisz, eksperymentuj i pamiętaj, by używać przypraw. Nic się również nie stanie, jeśli raz na jakiś czas zjesz coś słodkiego czy bardzo tłustego.

Mało i często

Ustalona ze specjalistą dzienna dawka kalorii powinna być rozłożona na kilka posiłków, których musi być więcej niż 3 - najlepiej 5. Jedz małe porcje i przeżuwaj powoli, staraj się "nie dojadać". Ważne jest również, by nie podjadać w czasie gotowania.

Uprawiaj sport

Brak odpowiedniej liczby kalorii prędzej czy później doprowadzi do spadku masy tłuszczowej. Nie wolno jednak doprowadzić do zmniejszenia się masy mięśniowej. By zapobiec zjadaniu własnych mięśni przez organizm musisz wykonywać nawet minimalną aktywność fizyczną. Początki będą trudne, ale po czasie przekonasz się, że sport i dieta to połączenie nie tylko efektywne, ale i przyjemne.

Zakończyć dietę też trzeba umieć

Stopniowania i wytrwałości wymaga także powracania do dawnego poziomy przyjmowanych kalorii. Zbyt szybkie powrócenie do nawyków sprzed diety spowoduje nagły wzrost wagi. Do trzech tygodni od zakończenia cyklu zwiększaj kaloryczność posiłków o około 100 kcal. Oznacza to ich niewielkie powiększenie o umowną porcję jednego z ich elementów. Łącznie przez około 90 dni od zakończenia diety jedz o 300 kcal mniej, niż nakazuje ci Twoja kaloryczna norma.



ZOBACZ TAKŻE:
  1. Dzisiaj wieczorem setki tysięcy osób włączą Polsat. Jeden z najlepszych filmów tej dekady
  2. „To jest dla mnie smutny wywiad”. Wzruszające słowa Roberta Janowskiego o żonie
  3. W środę fani Jana Pawła II siądą przed telewizorami. Nieznany materiał o papieżu
  4. Kim jest ojciec Agnieszki Chylińskiej? Tego nie spodziewali się nawet najwierniejsi fani!
  5. Dalida, gwiazda lat 70. popełniła samobójstwo. Dokładnie zaplanowała swoją śmierć
  źródło: Poradnik Zdrowie Następny artykuł