Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? Nie możesz zwlekać

Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? Nie możesz zwlekać Źródło: Wikipedia/Ministry of Interior and Administration (Poland)

Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? Może się zdarzyć, że zgubimy dowód bądź portfel zostanie nam skradziony. Co zrobić w takim przypadku? Należy działać szybko, ponieważ wyrobienie nowego dokumentu może okazać się naszym najmniejszym problemem.

Konsekwencje utraty dowodu osobistego

Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? Pewnie wielu z nas zgubiło choć raz ten dokument. Wtedy pojawia się pytanie, czy mogę mieć przez to kłopoty? Otóż dowód osobisty, który znajdzie się w niewłaściwych rękach, może przysporzyć sporych problemów. Najczęstszymi problemami są: 

  • Wzięcie kredytu w parabanku
  • Kupno na raty np. sprzętu elektronicznego o wysokiej wartości

Jak zablokować dowód osobisty po zgubieniu

Jeśli jesteśmy pewni, że nasz dokument został skradziony, to należy przede wszystkim udać się do najbliższej jednostki policji i zawiadomić ich o tym fakcie. Jest to bardzo ważne z uwagi na coraz większą popularność wyłudzania pieniędzy przez oszustów. Przez zgłoszenie faktu na policji jesteśmy w stanie w dużej mierze zabezpieczyć się przed niepożądanymi konsekwencjami takich działań. Przy składaniu zawiadomienia o dokonaniu kradzieży powinniśmy dostać zaświadczenie o utracie dowodu.

W przypadku zniszczenia bądź zgubienia dowodu osobistego musimy odwiedzić najbliższy Urząd Miejski lub Urząd Gminy i powiadomić ich o tym fakcie. Z informacji dostępnych na witrynie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych osoba, która utraciła swój dokument jest zobligowana do powiadomienia o tym zdarzeniu organ gminy lub polski konsulat. Organem gminy będzie w zależności od miejsca naszego pobytu, wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty - jakie dokumenty?

W zawiadomieniu o utracie dokumentu potwierdzającego tożsamość należy zawrzeć:

  • Imię i nazwisko
  • Imiona rodziców
  • Nazwisko rodowe matki
  • Adres zameldowania/zamieszkania
  • Kto wystawił ten dokument (np Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy)

Po takim doniesieniu urząd zawiadamia organ wydawczy zgubionego dokumentu w celu jego unieważnienia oraz wręcza ci potwierdzenie złożenia zawiadomienia o utracie dowodu osobistego. W tym momencie można starać się o wykonanie duplikatu dokumentu, zgodnie z polskim prawem bowiem obywatele zobowiązani są do posiadania dowodu osobistego.

Źródło: gazetaprawna

Następny artykuł
Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj pikio.pl na: Google News