UDOSTĘPNIJ
fot. wykop.pl/jono / wikimedia / Krzysztoferski

Nie mała afera wybuchła w polskim internecie po publikacji zdjęcia przez jednego z klientów jednej z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce. Oburzeni internauci zarzucają gigantowi, że skanuje twarze swoich klientów w podejrzanych celach.

Sieć sklepów spożywczych „Żabka” to jeden z największych graczy na polskim rynku w tej kategorii – w całym kraju posiada ponad 5 tysięcy sklepów, w których zakupy robią całe rodziny.

Jeden z klientów opublikował w sieci zdjęcie, na którym możemy zobaczyć jak tablet zainstalowany przy kasie skanuje jego twarz oraz analizuje jego płeć i wiek.

Internauci od razu wywnioskowali, że służy to do „chipowania klientów” tj. do rejestrowania wszystkich danych osobowych wraz ze zdjęciem oraz numerami karty i konta bankowego.

 – Oto co można zobaczyć kiedy sklep Żabka jeszcze nie działa i przypadkiem na ekranie przy kasie została odpalona aplikacja rozpoznająca twarz. Kamera ukryta jest przy skanerze kodów kreskowych. Podajesz kartę płatniczą i już twój profil z danymi osobowymi jest założony – alarmuje internauta.

fot. wykop.pl/jono

Do spekulacji na temat zastosowania skanowania twarzy przyłączyli się inni oburzeni internauci. Jak przekonują to wszystko jest robione z myślą o reklamodawcach, którzy potrzebują o nas takich informacji jak co, za ile i kiedy kupujemy.

Afera urosła do tego stopnia, że sieć sklepów musiała wydać specjalne oświadczenie, w którym próbuje się wytłumaczyć.

 – Wbrew spekulacjom pojawiającym się przy tej fotografii, zastosowane rozwiązanie w żaden sposób nie identyfikuje poszczególnych klientów. System nie zapisuje obrazu z kamery, nie korzysta także z danych pochodzących z innych źródeł (np. terminale płatnicze), ani nie współdziała z nimi. Jedyną funkcją jest określanie przybliżonego wieku i płci klientów bez wiązania tych danych z poszczególnymi osobami. W efekcie dane są zapisane jedynie w formie skumulowanych statystyk i jako takie, dają wiedzę o profilach grup klientów robiących zakupy o określonych porach dnia – czytamy w oświadczeniu „Żabka Polska”.

Profile na portalach społecznościowych sieci są aktualnie bombardowane pytaniami i zarzutami ws. skanowania twarzy klientów. Ogromna ich część zapowiada, że nie będzie już robiła tam zakupów.

bh

Wspomóż pracę Pikio.pl
Jesteśmy jedynym dużym portalem informacyjnym, który NIGDY nie pobierał publicznych pieniędzy.
Dziękujemy!
Wesprzyj nas

Zobacz również